Click here


November 20, 2011

Apa tujuan saya membuat blog? / What is the purpose I make a blog?

Assalamualaikum dan hey guys.


Blogging sudah menjadi phenomena bagi remaja-remaja zaman sekarang. Ianya adalah salah satu alternative kepada para blogger ini untuk berkongsi apa yang ingin mereka kongsikan. Kebanyakan blogger Malaysia hanya tertumpu untuk meluahkan perasaan mereka contohnya rasa tidak puas hati, rasa kagum tentang sesuatu atau sebagainya dan ada juga yang menjadikan blog salah satu tempat untuk berkongsi pendapat dan pandangan dalam cara menjaga kecantikan, gajet terbaru, cerita artis dan sebagainya.

Tidak kurang juga ada dikalangan blogger yang mewujudkan account blogspot sebagai tempat untuk menjana pendapatan contohnya memyediakan perkhidmatan iklan, menyediakan template atau layout untuk blogspot, website atau sebagainya. Dari situ mereka boleh mendapat pendapatan sampingan. Jangan terkejut ada antara blogger yang gaji mereka mencecah ratusan ribu USD dan gaji blogger paling tinggi ialah USD8, 000, 000. Jadi, terpulang kepada blogger itu sendiri apa yang ingin diketengahkan, adakah sekadar saja suka-suka atau lebih daripada itu.


OBJEKTIF
Berkongsi maklumat daripada sumber yang lebih berpengalaman dan berharap Sharing - HOW? - get it berguna kepada semua.


TUJUAN
Bagi blogger baru seperti saya,saya memilih untuk berkongsi serba sedikit ilmu tentang fotografi. Saya lihat pada masa kini terdapat terlalu ramai photographer diMalaysia baik yang telah di gelar "otai" ataupun yang baru berjinak dalam dunia photography. Saya adalah salah seorang yang baru berjinak didalam dunia photography dan akan terus mempelajari salah satu seni didunia ini. Ada antaranya yang menjadikan panorama sebagai tajuk utama mereka dan ada yang membuat duit melaluinya contoh shooting gambar perkahwinan family day, micro dan sebagainya. Saya ada terbaca didalam satu blog yang mengatakan "ilmu photography tidak akan pernah habis dipelajari. Walaupun kita sudah mengetahui semua tentang photography belum tentu kita sudah habis mempraktikkannya." and its true.


Saya bukan mengajar didalam blog ini, cuma sekadar berkongsi ilmu daripada sumber yang lebih berpengalaman untuk memantapkan lagi ilmu pengemar seni photography dan sekaligus memantapkan diri saya sendiri. Jadi segala entry bukanlah dihasilkan oleh saya. Diharap anda semua boleh menerima aplikasi Sharing - HOW? - get it ini.


Apa itu 
Sharing?

  • Saya berkongsi maklumat baik dari segi tutorial editing atau shooting kepada anda.
HOW?
  • Anda mempelajari daripada apa yang saya kongsikan
Get it
  • Anda memahaminya dan mempraktikkannya.






English translation

Assalamualaikum and hey guys.
Blogging has become a phenomenon of today's youth. It is one alternative to this blogger to share what they would like to share. Many bloggers in Malaysia was concentrated to express their feelings of discontent, a sense of awe about something or other and some of them make the blog a place to share opinions and views in the way of beauty, the latest gadgets, story artists and others.

There were also there among the bloggers who create a blog account as a place to promote the ads, provide a template or layout for bloggers, website or otherwise. From there they can earn extra income. Do not be surprised some of the bloggers who reach their wages and salaries thousand USD and the highest blogger salary is USD8, 000, 000. So, it is up to the bloggers themselves what I am advocating.


OBJECTIVESShare information from sources that are more experienced and hopefully Sharing - HOW?- Get it useful to all.


PURPOSEFor a new blogger like me, I choose to share some knowledge about photography. I see now there are too many good photographer in Malaysia which has been called "otai" or new beginners in the world photography. I was one of the new beginners in the world photography and will continue to learn the art of one of the world. Some of them make the panorama as their main topic and some examples of making money through family wedding photo shooting day, and micro and so on. I read somewhere in a blog that says "science of photography is never finished learning. Although we already know all about photography is not certain we are out of practice." and its true.
I do not teach in this blog, but just to share the knowledge from more who are experienced resources to strengthen the knowledge and thus enhance the photography lovers myself. So every entry is not created by me. I hope Sharing - HOW? - Get it is adopted by all.
What isSharing?I share both in terms of editing or shooting tutorials to you.
HOW?
You learn from what I can share
Get it
You understand and practice.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Web Hosting