Click here


November 26, 2011

Lagi tips untuk Modelling



MENJADI Model menarik dan disukai memang tidaklah mudah. Selain harus menitik berat beberapa carier dari bawah, seseorang itu juga harus bersikap profesional di setiap sudut. Cuba untuk meneliti setiap sudut. Ramai orang yang bermimpi untuk menjadi seorang model yang beraksi di depan kamera atau berlenggok untuk catwalk. Namun tak banyak orang yang tahu bagaimana cara menjadi seorang model terkenal, walaupun mereka memiliki kemampuan dan mempunyai fizikal yang cukup. Langkah awal apa yang harus dilakukan untuk menjadi seorang model ? Berikut 9 Tips Agar Anda success Memulai dan Menjadi Seorang Super Model Profesional :
10 Tips Menjadi Super Model Profesional - www.iniunik.web.id




1. Pedulikan apa orang kata.

Pada permulaan untuk menjadi seorang model mungkin ramai yang akan menyebarkan rumour yang tak baik untuk menjatuhkan anda. Ada juga yang mungkin cemburu dengan apa yang ada sekarang. Pedulikan apa orang kata. Bukan bermakna anda juga tidak mengendahkan kritikan. Kritikan untuk memperbaiki anda perlulah ambil dan dibetulkan apa kesalahannya. Ingat! jangan cepat berputus asa dengan hasrat dengki orang! anda tidak akan kemana-kemana jika anda terus untuk mendengarnya.
2. Punya Tujuan Yang Harus Dicapai

Apabila Anda ingin success dalam bidang model professional yang sedang digilai ramai ini, maka Anda harus memiliki gambaran tentang masa depan. Anda harus menyimpan hasrat untuk menjadi seorang model yang berjaya dimasa kelak. Ianya akan membantu anda menaikkan semangat anda sendiri ditambah dengan dorongan orang sekeliling anda.

3. Belajar

Dalam dunia model ternyata banyak hal yang harus dipelajari. Tidak hanya belajar sebagai foto model professional yang baik saja, tetapi harus mengetahui siapa saja yang berperan dalam karier anda. Jika Anda ingin mendalami bidang tertentu, maka Anda harus mempelajarinya dengan sungguh-sungguh dan mengetahui segala yang berhubung dengan bidang yang anda minati itu. Belajar selagi boleh! Anda juga boleh belajar daripada model yang lebih senior atau lebihkan membaca pelbagai buku untuk menjadi seorang model. Jangan malu untuk mendengar pandangan orang yang lebih berpengalaman atau kritikan, ianya akan membantu anda untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang.

4. Bekerja Dengan Rasa Percaya Diri

Hasil kerja keras yang baik tentu saja didapatkan dari rasa percaya diri yang kuat. Untuk itulah Anda jangan menunjukkan sikap takut atau khuatir kepada semua orang, meskipun perasaan gugup sering kali menghinggapi hati setiap seseorang. Anda pun sebagai model professional mampu mengatasi rasa gugup sepanjang sesi permodelan. Caranya, tataplah mata orang-orang di sekeliling Anda dan katakan dalam hati bahwa inilah saat yang Anda inginkan sejak lama. Yakinlah bahawa apa yang Anda lakukan kali ini merupakan yang terbaik.

5. Lakukan Beberapa Photo Take di Studio

Saat ini banyak studio-studio photo yang ada di sekitar kita. Cuba untuk buat janji dengan mereka, dan minta mereka mempotretkan Anda dengan berbagai pose. Tentunya Anda harus pandai memilih gaya, dan lihat bagaimana hasil foto Anda. Berusahalah agar terlihat ekspresif dan menarik di dalam foto. Dengan cara ini anda akan dapat memperbaiki diri anda dari segi pose. Minta juga mereka membawa anda untuk mengadakan outdoor shooting, ianya akan membantu anda membiasakan diri dengan persekitaran yang berbeza-beza kelak.

6. Agen Model

Kirimkan hasil foto Anda berserta sedikit cerita tentang diri Anda, serta keinginan Anda kepada agen model.

7. Persiapkan diri

Jangan datang tanpa persiapan yang baik sewaktu shooting. Sebelumnya lakukan latihan di rumah di depan cermin, bagaimana saat ekspresi Anda harus bahagia, tertawa, menangis atau marah. What? ya, of couse Seorang model harus dapat melakoni banyak peranan dan menghayati peranannya, sama seperti seorang artis. Dengan demikian, sebuah foto akan tampak seperti nyata dan indah.

8. Profesional dan Kerja Keras !!!

Untuk menggapai kejayaan, maka Anda harus bekerja keras dan jangan sekali pun menyerah pada keadaan. Banyak orang yang mengatakan ingin memiliki carier sebagai model, maka jawapannya adalah kerja keras dan tidak pernah menyerah pada apa pun juga. Mungkin bukan sekarang anda berjaya, tetapi akan datang!

9. Terbuka Terhadap Hal-Hal Baru

Sikap terbuka terhadap banyak hal tentu saja sangat diperlukan. Jika ingin success, maka Anda pun harus bersikap terbuka terhadap hal-hal baru. Anda juga harus menyikapi pengalaman yang belum Anda terima sebelumnya itu secara positif. Sedia untuk menerima pandangan dan cara yang baru untuk anda.


Baca Selengkapnya : http://www.iniunik.web.id/2011/06/10-tips-menjadi-super-model-profesional.html#ixzz1eqMyLkJx

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Web Hosting