Click here


November 26, 2011

Tips menjadi photographer




Ramai yang diantara tertarik photography sehingga anda menjadi seorang Photographer yang profesional?, sebetulnya menjadi seorang photographer tidaklah harus mempunyai skill yang khusus namun anda harus mempunyai dasar yang kuat, dasarnya adalah kemahuan.
Dunia photography berkembang pesat dengan cepat, apalagi di era digital seperti sekarang ini dan tentunya kesempatan anda untuk menjadi seorang photographer yang handal belumlah terlambat.
Disini akan memberikan sedikit tips untuk anda yang mau bergabung di dunia photography, dan tentunya setiap orang mempunyai cara tersendiri agar menjadi photographer yang handal:
  1. Banyak membaca buku - mengenai photographer atau apabila anda seorang yang senang berselancar di dunia maya (surfing), banyak sekali artikel-artikel mengenai sejarah hingga teknik photographer anda dapat melihat contoh-contoh para photographer profesional, sehingga kemahuan anda akan semakin terpacu.
  2. Pantang menyerah - sebetulnya dalam hal ini bukan hanya untuk menjadi seorang photographer saja, untuk menjadi apapun anda tidak boleh menyerah dan yang pasti akan banyak sekali tentangan yang akan anda hadapi ketika anda ingin menggapai cita-cita, contohnya adalah ketika anda belum terlalu mahir dalam potreture mungkin akan banyak yang mencaci dan menghina hasil kerja anda. Untuk itulah mental anda harus kuat.
  3. Jangan pernah bosan - terkadang kita selalu jenuh karena sering melakukan sesuatu yang terus berulang, namun jangan khuatir apabila anda mempunyai keinginan yang kuat saya yakin anda tidak akan cepat bosan apalagi jenuh, jangan pernah menganggap pekerjaan anda adalah beban tapi anggaplah sebagai hoby yang menyenangkan.
  4. Action -  Setelah Kamu membaca dan memperhatikan beberapa buah contoh foto hasil karya para photographer profesional, kini saatnya anda melakukan apa yang telah anda perhatiankan atau baca.
  5. Tentukan Arah anda -  kerana photography terdiri daripada pelbagai jenis contohnya micro, potret, panorama dan photo perkahwinan. Walaupun tekniknya sama namun setiap jenis itu mempunyai kelebihan dan kekurangannya masing-masing.
  6. Beli kelengkapan - Menjadi seorang photographer tentu saja kamu perlukan Kamera berserta aksesorinya untuk itu menjadikan anda lebih bersemangat untuk melakukannya. Kalau anda belum mempunyai modal yang besar, beli dahulu kamera poket(Digital camera). Hanya pada permulaan ini anda akan belajar mencari sudut-sudut shoot yang menarik. Jika anda sudah bersedia untuk melaburkan wang anda, barulah anda boleh untuk membeli DSLR camera yang harganya agak mahal :D .
  7. Komersialkan - setelah kamu menjadi seorang photographer profesional, kini saatnyaanda mempromosikan hasil kerja anda melalui website majalah atau sebagainya. Kalau hasil karya anda memuaskan pasti ramai akan datang untuk menggunakan perkhidmatan anda.
Tips diatas harus anda lakukan bersungguh-sungguh menjadi seorang photographer yang profesional. Semoga bermanfaat!.

1 comments:

About Joeleduardo said...

Yups itu benar bahwa menjadi seorang photographer memang harus mempunyai semua point yang telah disebutkan, dan jangan lupa tentu harus mempunyai passion dan keinginan yang kuat untuk belajar terus dan mengasah kemampuan, dengan begitu kemampuan photography baru akan bisa meningkat. Semoga informasi ini bisa bermanfaat bagi orang lain di luar sana juga

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Web Hosting